post

Zomerijs, de Ljouwert Expedition 180K

LE180K1 Op 23 mei 2016 na de free running clinic werd door Swen Kleijbeuker het idee geboren om op de fiets naar Leeuwarden naar het zomer schaatskamp te gaan. Een aantal reageerden meteen positief dus dit zou zeker navolging krijgen.

Op zaterdag 11 juni werd voor de geïnteresseerden, door mij (Cock Doornekamp), een whatsappgroep aangemaakt en kwam ik op het idee om het de Ljouwert Expedition 180 K te noemen. Ljouwert is zoals jullie weten is Leeuwarden in het Fries en Expedition is een onderzoekingstocht (later meer hierover). 180K omdat het toch ruim 180 kilometer bikkelen is.

Als eerste reageerde Cathrien de Blois met ‘Jazeker ga ik mee een echte uitdaging!’, Mirthe Paul reageerde een paar seconden later met ‘Jaaaaaaaa!’. Kortom de dames reageerden als eersten zeer enthousiast. Uiteindelijk zouden er 7 sporters meegaan. Cathrien de Blois, Mirthe Paul, Swen Kleijbeuker, Jort de Boer, Ruben van Randeraat, Alexander Doornekamp en ik.

Op donderdag 23 juni was er bij mij thuis een briefing over de expeditie naar Leeuwarden. Hier komt toch best veel bij kijken, gelukkig wilde Miranda Kleijbeuker met de auto mee voor de bevoorrading en om uiteraard alle spullen mee te nemen want dat past natuurlijk niet op de racefiets. Ook wilden Sanne en Joëlle mee rijden in de bezemwagen. De route werd besproken en iedereen wilde toch wel over de afsluitdijk. Ook bespraken we of er voldoende slaapplaatsen waren geregeld op de camping. Terug zouden de fietsen met de auto mee gaan, dus ook of er voldoende fietsdragers meegaan. Ruben heeft een drager voor 3 fietsen en Dennis en ik voor 2 fietsen dus dat was meteen ook geregeld. De rustpunten zouden in ieder geval bij Heerhugowaard zijn voor de onmisbare appeltaart met slagroom en de lunch net voor de afsluitdijk. Iedereen was zeer enthousiast wat heel leuk is om te zien.

Op vrijdag 1 juli is het dan zover. We verzamelen om 07.00 uur bij mij thuis. Swen had voor iedereen power bars geregeld. Alle spullen worden in de auto van Cathrien (waarmee Miranda, Sanne en Joelle zouden rijden) geladen. Het past allemaal maar net. Om 07.30 is het dan zover, we gaan!!! Bij vertrek is het nog droog. We gaan eerst richting Leimuiden met een rustig tempo het is tenslotte bijna 190 km en voor bijna iedereen is het de eerste keer om meer dan 150 km te fietsen.
De eerste kilometers gaan uitstekend geen vuiltje aan de lucht. Tot aan Vijfhuizen gaat het lekker, je komt mooie fietspaden tegen waar we nog nooit zijn geweest, af en toe een paar schapen ontwijken maar dat maakt het spannend. Vlakbij Haarlem gaat het behoorlijk spetteren en ja daar is ie dan lekke band nummer één. Cathrien is de gelukkige. En ze had nog wel anti lek in haar banden gedaan. Goed we hebben 7 reserve banden en luchtampullen bij ons dus dat moet soepel gaan. Niets is minder waar, blijkt dat de velgen verhoogd zijn en de ventielen voor het mooie net iets te kort om de band goed op te pompen. Afijn dan maar plakken maar in die regen lukt dat niet echt. Dan maar wat improviseren met een verloopstukje en uiteindelijk gaat het goed.

We kunnen weer verder, nu toch maar de (regen) jasjes aan. Bij Haarlemmerliede moeten we toch even de weg vragen want we hadden waarschijnlijk toch een afslag gemist. Wel handig dat navigatiesysteem maar in de regen lastig lezen en je bril wordt er ook niet helderder van. Gelukkig zijn er nog Ruben en Jort die even googlen en we zijn weer op de goede weg. We gaan richting het pontje over het Noordzeekanaal. Net voor we bij het pontje zijn, oeps weer lekke band, Cathrien baalt enorm. Wel leuk op het pontje en we hoefden niet te betalen. We kunnen richting Westzaan, Ai, weer een lekke band. Daarna gaat het lekker en komen we langs molens in het mooie landschap en komen we langs plaatsen als Vrouwenverdriet, Oostknollendam, Markenbinnen, Zuidschemer.

Na 75km. zijn we in Heerhugowaard op de Middenweg, we zien een leuk eetcafé (de kolonist) ik ren naar binnen en vraag hebben jullie appeltaart, gelukkig ze hebben appeltaart. We gaan heerlijk zitten en we lopen wel wat achter op schema want ze zouden over een half uur bij de afsluitdijk zijn. Maar goed dat mag de pret niet drukken. Wat is appeltaart met cappuccino dan lekker. Vanaf nu is het wel wat kouder en het gaat steeds harder regenen, maar het moraal van iedereen is hoog, niemand klaagt en iedereen heeft er nog veel zin in. Nu richting afsluitdijk daar wacht ons een heerlijke lunch. We komen langs de plaatsen Noord en Zuid Scharwoude, Verlaat, Nieuwe Niedorp, Middenmeer, en het gaat steeds harder regenen, Wieringerwerf, Den Oever, en ja dan op de Stontelerweg staat de witte auto, Yes lunch!! Het is inmiddels bijna 15.00u. Wat onvoorstelbaar fijn dat daar Miranda, Sanne en Joëlle staan met lunch en drinken, heerlijk na zo’n tocht, we hebben inmiddels 115km gefietst. We genieten allemaal van de lunch (door het thuisfront voor een ieder zijn/haar favoriete brood klaargemaakt) , praten lekker wat, nog een paar plaatjes schieten en dan gaan we weer.

Nu de afsluitdijk over, het waait heel hard en het regent, gelukkig we hebben windkracht 5 in de rug. Nu mag iedereen los! Kijk maar hoe hard je 30km over de afsluitdijk kan fietsen in de regen. Jort gaat er als eerste vandoor, Ruben en Swen en Mirthe volgen. Alexander daar achter hij wil nog een plaatje schieten van Dr. Lely, bedenker van de Zuiderzeewerken. Cathrien en ik sluiten de rij, we kunnen dan goed overzicht houden. De jongens rijden in totaal in 41 minuten over de afsluitdijk, wat een snelheid! OK wind in de rug maar toch en in die regen! Aan het eind van de afsluitdijk jawel lekke band nummer 4, nu is Mirthe de pechvogel. Vanaf nu is het nog 50km. We komen langs Zurich (dat lag toch in Zwitserland), Harlingen en Franeker, Dronrijp. Nu is het echt liet lang meer. We willen niet fout rijden en vragen nog even de weg, ik vraag aan een fietser, “weet je de weg naar Leeuwarden”, geen reactie, toen “weet je de weg naar Ljouwert”, hij draait meteen om, ook komt er nog een oudere man bij en wijst ons de goede kant op. Nog 20km en het houdt op met zachtjes regenen het gaat nu echt hozen. Eindelijk komen we op de camping aan, we rijden echt soms door plassen van 10cm diep.

LE180K2Geweldig dat Miranda, Sanne en Joëlle klaar staan met heerlijke broodjes hamburger. Wat een ongelofelijke Expeditie, iedereen is zo positief geweest, behulpzaam en wat een saamhorigheid, echt een geweldig TEAM.

’s Avonds komt ook Dennis met de overige kampeerspullen. Ik kijk nog even naar mijn fietsnavigatie en blijkt dat deze toch echt de geest heeft gegeven, hij was waterproof maar zoveel regen op één dag was toch te veel van het goede. Na een heerlijke douche gaan we voetbal kijken in de kantine. Daarna heerlijk slapen in de blokhut, sommigen moeten in een tentje slapen, nog lastig om een beetje droog plekje te vinden.

LE180K5De volgende ochtend gaan we naar de ijsbaan, eigenlijk waarvoor we gekomen zijn. Inmiddels is een flinke groep schaatsers aangesloten en zijn we met ruim 35 personen. Verschillende ouders en kinderen die de zaterdag en de zondag willen genieten van het zomerijs zijn op eigen gelegenheid en zoveel mogelijk met elkaar naar Friesland afgereisd. Ook zij trainen op zaterdag en zondag op het ijs en blijven een nachtje overnachten op de camping.

Op de ijsbaan komen we nog een paar bekende schaatsers tegen zoals Ronald Mulder, Kai Verbij en oud Olympisch kampioen Gerard van Velde. Om 13.00 mogen we het ijs op. Wat opvalt is dat iedereen na ruim 3 maanden niet geschaatst te hebben het zo goed doet.

Maple stond met een stand met sprintijzers waarvan een aantal Junioren gretig gebruik van maakten. Het ijs is verrassend goed voor zomerijs, oké na een half uur slaat de baan wel aan maar ieder uur wordt er gedweild. Om 15.00 uur moesten we het mooie ijs van Leeuwarden weer verlaten. We gaan terug naar de camping en nu kan de rest zijn of haar tentje opzetten. Na het avondeten, patat en hamburgers, wel zo makkelijk, kan ik het niet laten om een paar oefeningen op de balansegels te doen. Dat blijkt toch best lastig voor sommigen.

LE180K4’s Avonds gaan we weer met zijn allen (dit keer met een ruime 30 man) naar de kantine om naar het voetbal te kijken, Duitsland-Italië. Er wordt meer over het fietsen en schaatsen gepraat dan naar het voetbal gekeken. De volgende ochtend gaan we met z’n allen ontbijten, het begint goed de zon schijnt maar na ruim een half uur, pakken donkere wolken zich boven de camping en barst er een buitje los, dit keer met zelfs wat hagel. Gelukkig had iedereen de tentjes al droog binnen. De fietsen gaan dit keer op de fietsdrager mee. Om 10.30 gaan we naar de ijsbaan, we hebben maar één uur ijs maar wel met een beperkte groep, in totaal zijn er niet meer dan 100 schaatsers. Vandaag wordt er een lichte training gegeven en iedereen heeft het weer enorm naar het zin. Helaas na een uur moeten we het ijs weer verlaten. We gaan nog even naar buiten voor de groepsfoto en krijgen nog wat fruit, appels, mandarijnen of een banaan

Omstreeks 13.00u gaan we weer richting Alphen aan den Rijn. In de auto over de afsluitdijk is wel relaxed maar op de fiets was het eigenlijk wel heel bijzonder. Rond 15.00 arriveren we op het terrein van Avanti, waar nu tijdelijk, de Lauracamping staat. Iedereen heeft een onvergetelijk weekend gehad en het is zeker voor herhaling vatbaar. Tot volgend jaar op het zomerijs van Thialf?